Van wit naar donker of van donker naar wit?! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karlien Roelse - WaarBenJij.nu Van wit naar donker of van donker naar wit?! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karlien Roelse - WaarBenJij.nu

Van wit naar donker of van donker naar wit?!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karlien

11 Februari 2010 | Indonesië, Batavia

Even weer een klein stukje want in die paar dagen heb ik weer heel wat mee gemaakt!

Ze blijven maar roepen en willen op de foto gaan. Sommige komen gewoon rustig tegen je praten en zelfs de oudere mensen stappen naar je toe en beginnen gewoon Nederlands te praten. Dat is wel heel grappig! Er was één vrouwtje die zei dat haar broer in Beverwijk woont. Of we wisten wie het was.. haha ze denken natuurlijk dat heel Nederland elkaar kent.

Stage is echt zo leuk we hebben Engelse lessen gegeven en milieu-lessen, het is hier echt zo vies op straat. Maarja als de regering niet mee werkt zal het heel lang duren voordat het schoon is. Ze geven op school ook maar één keer per maand een milieu les.. Verder hebben we per dag 70 minuten de tijd om 2 klassen les te geven. Opzich goed te doen maar je kan niet heel diep op het onderwerp in gaan. Vandaag hebben we een circuit vorm gedaan, dus doordraaien en een opdracht maken. Dit hadden ze nog nooit gedaan en ze waren heel enthousiast! Ze komen ook steeds naar ons kijken en zwaaien enzo, zo schattig!

Waar m'n mond van open viel in de winkel is dat ze hier gewoon crèmes hebben om wit te worden!!!! Naya bij ons hebben ze ook crèmes om bruin te worden.. maarja vind het toch raar wij willen juist een kleurtje krijgen!

We hebben ook een nieuw vervoermiddel uitgeprobeerd vandaag. De otjek!! Een brommer/motor ding, dit gaat heel snel en is lekker koel. Wel echt chaotisch kim lag al bijna onder een busje..................

Nog iets heel leuks!! Ik heb familie van Alfaro ontmoet. Was echt zoooooo grappig. We hadden gegeten bij Maples, een beetje Europees eten maar toch net niet. We liepen dus net dat restaurantje uit en ik hoorde karlien!! Maarja ik dacht natuurlijk dat zal wel fout zijn, toen werd er nog een keer geroepen en zei kim huh ik hoor iemand karlien roepen. Dus ik keek om en toen zag ik iemand aan komen rennen. Ze zei karlin karlin?! Dus ik zei ja? Toen kwam Usi Sonja eraan en begon Engels te praten en toen zag ik echt een Pentury voor me! Haha was zo leuk. Usi Sonja is een nicht van Alfaro. Ze woont in Halong een paar km. van ambon stad en heeft aan huis een eigen schooltje. Hier gaan we ook echt nog kijken!
Maar ze is zo lief en zo behulpzaam. Dus ze vroeg meteen naar Alfaro en naar Bailey dus heb foto's laten zien van iedereen! Echt heel leuk!

Over de huisvesting zijn we het nog niet eens. We hadden eerst een huis in de bergen toegewezen gekregen maar dan moeten we huur betalen én de inboedel zelf kopen. Dit vond de meerderheid geen strak plan. Vanmiddag zijn we naar het guesthouse Mulia geweest, dit ziet er heel goed uit! Ook met een soort buitenplaats op de 1e verdieping waar we dan kunnen zitten. En ook zijn we naar een HEEL luxe huis geweest maar deze is echt heel hoog in de bergen. En je wilt niet weten hoe smal die weggetjes zijn! We zijn vandaag dus wezen kijken met een luxe auto met versnellingen voor in de bergen.. Maar ik zie mijzelf daar nog niet naartoe rijden op een otjek of in een gaar busje. Verder is het ook niet zo dat je nog even snel naar buiten kan om iets te kopen ofzo.. Dusja lastig! We zien het wel..

Het is toch weer een beetje een lang verhaal geworden. Maar we maken ook zoveel mee! Helaas lukt het niet echt om foto's te plaatsen daar is het internet te traag voor, ik zal het blijven proberen. Maar af en toe zet Alfaro wat foto's op mijn hyves.

Echt leuk om jullie reacties allemaal te lezen! Wat is internet toch handig.

We zijn trouwens morgenavond uitgenodigd door een Engelse leraar van de universiteit Pattimura die ook in Nederland is geweest om te komen eten op de verjaardag van zijn dochtertje die 1 wordt. Lijkt ons wel gezellig en lekker! Volgende week zijn we uitgenodigd voor een bruiloft. Een kennis van Lida gaat dan trouwen, van fam. Telussa. Dus ook weer een ervaring rijker dan!

Morgen weer lekker zwemmen in Natsepa! Jullie horen wel weer van me. Trek dikke kleren aan daar in de sneeuw, ik zit elke dag te puffen hierzo ;).

Trouwens.. De uitlaatgassen zijn zo erg en dan die warmte erbij, het lijkt wel alsof ik m'n hele leven al gerookt heb, bah!

Nou tot snel! xx en liefs enne:

Bergembiralah!
=
Be happy!

• 11 Februari 2010 - 13:04

Marcel:

Te gek weer een leuk verhaal. Moet maar weer gauw eens gaan naar Ambon. hahaha. Veel plezier. Amatoo.

• 11 Februari 2010 - 15:22

Uncle:

Waaaaaaaaaa.........
    Rindu mau bale........

Wat leuk en heftig allemaaaal Ka...

Je valt van de ene verbazing in het andere zo te lezen..

Leuk he die ojeks, je kan zo een bedrijfje beginnen met ojeks..wel iets voor Alfa denk ik....ahahaha

Eej Fransie kriebelt het niet,ajoooh katong ada mati dingin di blanda....dorang ada bernang di Natsepa...

Véél sterkte nog met vinden
    van een huis, en véél succes met het lesgeven.
    Misschien met jullie bijdrage kan Ambon wéér schoon worden....
    Katong pun Ambon manisé....

Doe de groetjes aan usi Sonya, Echy en mijn skatje Vensca....hahaha

Cium manis dari blanda.

• 11 Februari 2010 - 15:40

Uncle:

Ka, zeg tegen Kim dat ze niet onder een busje moet gaan liggen als ze mee wilt rijden,maar in het busje plaats moet nemen...hehehehe

En wel op de ojek stil blijven zitten en de chauffeur goed vasthouden anders lig je zo op straat..hahaha of onder een busje...dat is dus niet de bedoeling..

En in de auto gordels om hè....

• 11 Februari 2010 - 18:25

Lisanne:

echt leuk om te lezen weer..komt helemaal goed met jullie..jullie hebben gewoon straks nog keuze voor een huis. Doe de groetjes aan kim en wordt maar niet te bruin;) xxx

• 11 Februari 2010 - 20:31

Marley En Tamara:

Hoi Karlien,

Echt leuk om je belevenissen zo te volgen. Blijf vooral stukjes schrijven, dan kunnen wij hier in het koude NL meegenieten. Echt leuk dat je usi Sonja hebt gezien, zal wel apart zijn geweest dat je in Ambon ineens iemand jouw naam hoort roepen hahaha.

Geniet ervan!

Groetjes Marley en Tamara

• 11 Februari 2010 - 20:54

Kishje:

Whahaha wat grappig!!!
    Ze zien een paar belandas en roepen dan gewoon je naam :-)
    Te gek!!!
    Tot je volgende verhaal haha.
    Dikke kus van ons 3!!

• 11 Februari 2010 - 22:36

YOOOOOOOOO:

Hey kar!! Bedankt voor je sms op m'n verjaardag :D. Ik heb nog terug gestuurd, maar weet niet of je die hebt ontvangen??!

Zo te lezen vermaak je jezelf daar wel de komende 100 dgn! Goed bezig.

Morgen m'n birthday vieren, Alfa heb ik ook nog uitgenodigd. Gezellig!

Take care. X

Pieter

• 12 Februari 2010 - 07:27

Fransgall:

hahaha het een na het ander om te verwerken zo te lezen! leuk hoor..op een ojek lijkt me ook echt wennen man..

lekker he om af en toe maples in te duiken? en mulia ligt er bekant naast......zou leuk zijn als je daar kon slapen ;)!!

grappig dat je U.Sonja hebt gezien, maar nu weet oom arie tenminste van wie dat krabbeltje was, hehehe...

nou veel plezier op de verjaardag en ik hoop dat je al wat minder last hebt van de muggen!

dikke kuss

• 13 Februari 2010 - 12:33

Dana:

Karlien!! Wat een verhalen zeg.. Grappig dat die nicht van Alfaro je herkende, je bent beroemd ;)
    Heel veel plezier daar nog en succes op stage. Doe de groetjes aan Kim, ik ga nog ff een dagje carnavallen haha
    xxx