Ambon hijau dan bersih deel 2 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karlien Roelse - WaarBenJij.nu Ambon hijau dan bersih deel 2 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karlien Roelse - WaarBenJij.nu

Ambon hijau dan bersih deel 2

Door: karlien

Blijf op de hoogte en volg Karlien

16 April 2010 | Indonesië, Batavia

Ambon hijau dan bersih deel 2.

De afgelopen week hebben we veel geholpen met het milieu project. Er is een seminar geweest, de opkomst hiervoor was heel goed. Alle headmasters van de basisscholen waren uitgenodigd, er waren er rond de 300. Er werden presentaties gegeven door de dames van het MicMec maar ook door de plaatselijke mensen die met het milieu bezig zijn.
Op donderdag, vrijdag en zaterdag werden er trainingen gegeven. Deze trainingen werden gevolgd door de leerkrachten die over het vak natuur gaan op hun school. Het is de bedoeling dat zij het weer doorgeven aan de leerkrachten en deze weer op de kinderen.
De trainingen hebben wij in grote lijnen ook gevolgd. Echt zo leuk om te zien hoe enthousiast die leerkrachten ook waren. Er werd veel informatie gegeven maar de leerkrachten konden ook zelf ervaren hoe die lessen er dan uit kunnen zien. Op vrijdag zijn we met een bus naar Santai Beach geweest. Verschillende werkvormen werden uitgevoerd. Leuk om te zien! Ik denk dat de leerkrachten nu ook een beter beeld hebben van hoe het ook kan.
Na deze drie dagen hebben ze een certificaat gekregen. Dit vinden ze hier heel belangrijk, als ze maar een papiertje kunnen laten zien.

Zaterdag avond hebben we met leden van de SSVA uit Nederland en uit Ambon samen gegeten in een visrestaurant aan het water. Natuurlijk waren ook de dames van het MicMec erbij. Was heel gezellig.

Van de week hebben we geholpen met het klaar maken van de mappen. Dit zijn mappen met kant en klare lessen die de leerkrachten op school kunnen gaan geven. Een hele klus voor 300 basisscholen, maar ik denk dat de map erg handig is en dat ze hem zeker gaan gebruiken.

Het lijkt trouwens wel alsof het hier steeds meer met de dag warmer wordt. Van de week heb ik een temperatuur van 37 graden gemeten. Echt zo warm! Het is wel anders warm dan in NL maar ik raak er maar niet aan gewend. ’s Middags luieren we dan ook vaak binnen met de airco aan.

Maandag zijn we met tante Mary en oom Ben naar een winkeltje geweest waar ze Sarong Kabaya’s maken. Dit is de traditionele klederdracht van Ambon. We kwamen terecht en een huis met daarachter een heel naai atelier. Ik had eigenlijk verwacht dat het allemaal oude vrouwtjes waren maar er zaten ook vele jonge meiden.
Natuurlijk heb ik een stofje uitgekozen en zijn ze mijn Sarong Kebaya op maat aan het maken. Ik heb alleen wel gekozen voor de moderne versie in plaats van de traditionele haha. Ben benieuwd hoe het me staat……

Qua stage viel het de afgelopen week erg tegen. De hele week waren er geen vertalers, de headmaster zei dat ze ziek waren. Wij zijn er nu ook wel wat makkelijker in geworden. Het heeft gewoon geen nut om gebrekkig voor de klas te staan ploeteren, te zoeken naar woorden als de kinderen ons toch totaal niet begrijpen. Zij willen graag dat we lesgeven dus moeten ze ook voor vertalers zorgen. Helaas is dat dus niet echt gelukt.

Daar tegenover staat wel iets heel moois. Afgelopen woensdag ben ik met Oriana en Kim naar Usi Sonya (nicht van Alfa) dr huis geweest. Ze had me iets verteld over dat ze een schooltje thuis had. Niet wetende dat ze zo’n groot project heeft! Echt zo te gek, we stapten haar huis binnen en zagen allemaal kleine kindjes in schattige uniformpjes. Ze waren in de leeftijd van twee tot zes. In haar huis heeft ze vier kamers ingericht tot klaslokaal, helemaal met stoeltjes en tafeltjes, posters aan de muur, een klein schoolbord, speelgoed etc. Het is dus eigenlijk een kleuterschooltje.
Ze doet dit helemaal vrijwillig en wilt de kinderen een goede basis geven om op de basisschool hierop verder te kunnen bouwen. Als de ouders geld hebben tenminste, want de kinderen mogen hier gratis komen. Usi Sonya heeft op dit moment 6 leerkrachten in dienst en de kinderen zijn welkom op maandag, woensdag en vrijdag ochtend. De basis dingen worden aangeleerd zoals; tellen, de kleuren, liedjes, motoriek enz. In elke klas staan twee leerkrachten, één voor de motoriek en één voor het cognitieve gedeelte.
Wat een groot hart heeft ze!!!! Ze betaalt de leerkrachten uit eigen zak en hoopt alleen maar dat ze de kinderen, al zijn ze zo jong, discipline kan bijbrengen zodat ze iets van hun leven gaan maken ondanks dat het geld er niet voor is.
Natuurlijk hebben wij ook een soort van les gegeven aan de kinderen. We zijn met getallen bezig geweest (die ze overigens ook al in het Engels kennen!), we hebben de kleuren even herhaald en veel liedjes gezongen. Die kinderen stralen helemaal!
Buitenom dit heeft ze ook nog een foundation voor weeskinderen waar ze eens in de zoveel tijd een activiteit mee doet. Hierover wil ik nog meer te weten komen en die informatie gaat ze me nog geven.
Als ik terug ben in Nederland zou het me wel heel leuk lijken om iets met dit project te gaan doen, misschien kan ik er iets mee op stage gaan doen het komende halfjaar………

Wanneer we ’s middags lekker liggen te luieren met de airco aan horen we heel vaak gejuich en gejoel. We hadden al gezien dat er een stadion vlakbij was (hier heeft Jong Ambon zijn wedstrijden destijds gespeeld) dus zijn Oriana en ik daar gaan kijken. Vanaf een uur of drie worden er ongeveer drie wedstrijden per dag gevoetbald. Wel leuk om te zien dat die sport toch over de hele wereld mensen bij elkaar brengt. Hier iets luidruchtiger dan in Nederland. Het stadion ziet er best goed uit maar het publiek wat er zit is niet zo heel veel, al lijkt het wel een vol stadion van bijv. Ajax of Feyenoord als je het gejuich hoort.

Vandaag hadden we wel een zinvolle stagedag! Met de kinderen uit de vijfde klas (dit zijn er 66) zijn we met twee bussen naar Santai Beach in Latuhalat geweest. Daar staan allemaal houten huisjes op het strand. We hadden vijf stations uitgezet, de kinderen werden in groepjes verdeeld en rouleerden na 25 min. van station naar station. De opdrachten die daarbij hoorden waren: maak een tekening met lijm en zand, schrijf iets over het milieu op het spandoek op, zoek afval bij elkaar en scheid het van elkaar, maak muziekinstrumenten met spullen uit de natuur en zoek bij de gekleurde blaadjes die je krijgt dingen uit de natuur.
Nou die kinderen hadden het naar hun zin! Zo enthousiast dat ze bezig waren de hele tijd. Tussendoor lekker pauze gehouden, spelletjes gedaan en liedjes gezongen.
De resultaten mochten er zijn! Mooie zandtekeningen en een te gek groot spandoek met allemaal kreten over een schoon Ambon. Deze hebben we natuurlijk ook op school opgehangen. Een leuke, leerzame (voor zowel de leerkrachten als leerlingen en voor ons) dag.

Verder zijn we de laatste paar dagen al een paar keer geïnterviewd en ondertussen sta ik hier al twee keer in de krant! Als het goed is staan we morgen ook in de PZC.

Het ticket naar Bali is geboekt, maar eerst nog twee weken op Ambon te gaan en er komen nog heel wat leuke dingen aan! Zo gaan Oriana en ik dinsdag naar het eiland Seram samen met Usi Sonya en dr vriend. Ook komt Oriana dr tante deze week. Verder staat snorkelen nog op het lijstje en natuurlijk nog even de laatste nodige inkopen doen.

Xx en liefssssss!

• 16 April 2010 - 16:39

Uncle Alfaris:

Astaganaga...

Poeeeeh...heb er géén woorden voor, voor al het gene jullie daar doen op Ambon...geweldig !!! Amazing !

Nona Ambon Karlien in sarong kabaya....is misschien zoiets als Karlien in Zoutelande in traditioneel zeeuws klederdracht....ben benieuwd naar de foto in sarong kabaya...haha

Mocht er een Nobelprijs zijn voor degenen die Ambon hulp/kennis/onderwijs bieden, dan had ik jullie hiervoor zeker genomineerd.....

Hoop, dat jullie wat met het project van usi Sonya in Nederland kunnen doen...geweldig initatief..en puur op vrijwillige basis..en op eigen kosten..

Wanneer jullie naar Ceram varen, doe dan de groeten aan oom Agus Pentury in het dorpje Seruawan....

Hebat paskali...
    Uncle Alfaris

• 17 April 2010 - 06:57

Kishje:

Whaahahaaaaaa ik wil je nu al zien in je sarong kabaya!!!!
    En zeker omdat je voor de moderne versie hebt gekozen hihi.
    En usi Sonya's 'werk' is echt een kippevel verhaal zeg. Geweldig!!!
    Geniet er nog maar lekker van en idd heerlijk shoppen ;-) haha.

Xx Kish

• 18 April 2010 - 12:40

Lisanne:

Hela Kar,
    ik heb je gezien in de PZC hoor. Maar ik hoor het al, je bent gewoon een toppertje wat je allemaal voor ze doet! Genietse,,x

• 20 April 2010 - 07:27

Anne:

Klientje!Echt leuk dat je even belde gisteren!We hebben als het goed is onze vlucht kunnen omboeken naar volgende week dinsdag..we hebben hier alleen nog geen bevestigingsmail over gehad..dus even afwachten!Zit nu maar gewoon langer bij mijn ouders want ik ga nu ook niet naar Utrecht..geen zin in haha.We hebben nog contact.x

• 26 April 2010 - 23:12

Fransgall:

Heb je even niet gevolgd maar loop echt alweer veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel achter merk ik!!

Te gek..

xxxx