Witte vrouw / groot kind - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karlien Roelse - WaarBenJij.nu Witte vrouw / groot kind - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karlien Roelse - WaarBenJij.nu

Witte vrouw / groot kind

Door: karlien

Blijf op de hoogte en volg Karlien

20 Februari 2010 | Indonesië, Batavia

Er is alweer een week voorbij! En wat voor week.. Al verschillende keren noemen ze me
witte vrouw of groot kind. Nog steeds kijken ze hun ogen uit en wordt er mister naar ons
geroepen. Denk niet dat ze weten dat je mister tegen een man zegt.

Deze week zijn we ook naar een nieuwe school geweest. Namelijk SMP 14. Dit is een
junior highschool, je kan het vergelijken met de brugklas. Maar hier lijken ze echt
nog veel kinderlijker. Ze doen echt allemaal zo goed mee, we hebben al verschillende lessen
gegeven. Zo ook het liedje 'kheb een tante uit Marokko en die komt' maar dan 'kheb een tante uit
Ambon en die komt'. Dit vonden ze echt te gek. En dan zingen ze allemaal uit volle borst mee!
In Nederland heb ik dit nog niet echt gezien.
Ook hebben we lessen gegeven over de verschillen tussen Belanda (Nederland) en Ambon. Ze wisten al aardig
wat en het fijne is dat ze allemaal best goed Engels praten. Zo leuk om echt een gesprek met de kinderen
aan te gaan. Ze stellen vragen en zijn echt geïnteresseerd. Met de kinderen op de basisschool is dat
lastiger.
In één klas hadden we het over hobby's, ik had verteld dat ik voetbal. Nou een paar minuten later wist
de hele school het. Zelfs de leerkrachten vertellen het vol verbazing tegen elkaar. Ze snappen niet
dat meisjes dat doen haha! Ook Marco van Basten kwam voorbij net als Robin van Persie. Ze willen echt
zoveel over Nederland weten en ze weten ook al heel veel. Echt leuk!
De hele week hebben we daar dus les gegeven, dit deden we meestal in tweetallen.
Trouwens ze denken nu dat Zoutelande echt een wereldstad is in Nederland haha! We deden dus die les
over de verschillen tussen NL en Ambon. Ik had van thuis ansicht kaarten meegenomen, maar eigenlijk
alleen van Zoutelande. Hierop konden ze het strand zien, de langstraat met de Babbelaer, de duinen,
molen enz. Ze vonden het leuk om ook een beeld bij de verhalen te hebben, eigenlijk ging dus de hele
les over Zoutelande.
Moet zeggen dat het wel een stuk vermoeiender is om les te geven op de junior highschool. Vooral
's middags in die hitte!

Verder gaan we af en toe naar Amplaz, dit is het winkelcentrum in Ambon. Daar lopen dus ook ratten
en die mensen gaan daar gewoon tegen trappen, bah! Wel leuke winkels maar ik koop nog maar niet te veel ;)
Ook tussendoor een wasje naar de wasserette brengen, dit kost me ongeveer 85 cent per kilo, ja dit gaat per
kilo. Zelfs handdoeken kopen gaat per kilo haha!

Afgelopen donderdag zijn we verhuisd naar het huis in Karang Panjang. Erg mooi huis! Het is alleen
nog allemaal niet duidelijk over de kosten enz. Dat is een beetje vaag. Verder is het ook lastig
om 's avonds het huis uit te gaan. Want we zitten een beetje in de bergen en daar rijden de
busjes maar tot 7 uur. We moeten hier dus nog een alternatief voor zoeken, of een chauffeur inhuren ofzo.
Nu blijkt dat er muizen zitten in dat huis, één meisje is erg bang voor muizen dus zij zag het huis al niet zitten.
Vrijdag avond lagen Oriana en ik al in bed. We waren een beetje aan het kletsen en opeens schreeuwt/gilt
Oriana, ze voelt iets lopen op dr been, maakt een schopbeweging en zo zie ik een muis met driedubbele salto
op de grond belanden. Ze springt van haar bed naar mijn bed en rent de kamer uit. EEN MUIS! kroop over haar been heen.
Wij keihard gillen en springen. Gatsie! We hadden al een paar muizen gezien, hele kleine maar we wisten
niet dat ze zomaar ff omhoog je bed in kruipen. Je snapt wel dat we meteen hysterisch werden en het niet meer
zagen zitten. We hebben in de woonkamer geslapen tussen de cicaks (kleine salamandertjes) op de muur.
Waarschijnlijk ben ik toch niet zo'n wereldreiziger haha.
Ben dus benieuwd voor hoelang we hier blijven. Nouja overal heb je natuurlijk wat! We zien het wel. Het is echt
een super huis, met lieve mensen. Wanneer we het vragen koken ze voor ons en de ontbijttafel staat gedekt als
we naar beneden komen. (we hebben de hele bovenverdieping voor onszelf). Het nadeel is dat je dus 's avonds
niet even de deur uit kan..
Die mensen van hier zullen wel denken.. de bitches from Belanda.

We verplaatsen ons nu ook met een busje. Deze rijden echt vaak en veel. Je gaat gewoon langs de weg staan
en wacht totdat er een busje is. Je betaalt dan 16 cent en komt op de plek van bestemming.
Jammer is wel dat sommige bestuurders zo stoer willen doen omdat ze Nederlandse meiden bij zich hebben,
soms gaan ze gewoon stil staan, roepen wat naar hun vrienden, lachen keihard en rijden weer verder.
Om over hun rijstijl nog maar te zwijgen. Al met al is het wel een handig vervoermiddel!

Vrijdag waren we ook uitgenodigd om te komen eten op een bruiloft. Het bruidspaar was 's middags getrouwd en
's avonds mochten wij komen eten. Erg lekker eten allemaal! Je merkt dat we steeds meer mensen gaan kennen en
steeds meer familie ontmoeten. Zonet hebben we bij familie gegeten van Talitha en de komende 3 dagen zijn we
ook al uitgenodigd bij families van meiden om te komen eten, komt goed dus!

Vrijdagmiddag was ik even in de stad met Oriana, Kim en Talitha en opeens staat Oom Nico Pentury achter ons!
Echt leuk om een bekend gezicht te zien. We spreken morgen even af wanneer we naar familie gaan. En usi Sonja komt
morgen ook langs. Gezellig!

Vanmiddag zijn we naar een SPA geweest en hebben een massage genomen. 90 minuten lang laten masseren, heerlijk!
Morgen gaan we naar Natsepa beach, we zijn uitgenodigd om te komen lunchen. En maandag
naar een nieuwe stageschool en de studenten van de universiteit Pattimura ontmoeten. Lekker druk bezig dus.
Heb nog niet veel kunnen zonnen maar dat kleurtje komt vanzelf wel. Al vinden ze hier dat we maar wit moeten blijven
want dat is mooi...............

Nou weer genoeg verteld! Ben vast nog wel wat vergeten maar dat zien jullie nog wel eens terug aan de foto's.

Lekker koud nog daar? Nog bijzonderheden?

Groetjes en liefsss nona putih (witte vrouw)

• 20 Februari 2010 - 14:12

Academiebureau:

Prachtig al die verhalen van jullie daar op Ambon!
    Geniet ervan, hier raakt jullie postvakken al aardig vol! Voor ons is reeds de voorjaarsvakantie begonnen. Ook heerlijk hoor. Oké groetjes maar aan Onya en ome Nico. Amatoooo.

• 20 Februari 2010 - 15:35

Crol:

Lieve Schat!

Eindelijk kan ik je verhalen lezen!!(had geen internet dus vandaar) ECht geweldig wat je allemaal beleefd :D Super! En zoveel..haha! Zou t liefst even een kijkje bij je komen nemen...ben al voor ticketje aant kijke..;)!
    Fijn dat je nu op een lekker plekje zit...met uitzondering van de muizen dan...getsieee...
    maar heerlijk dat je zoveel nieuwe en leuke mensen ontmoet :)!Kar, heel veel succes en plezier en geniet ervan he!! Je bent n topper :D! We maile!
    Dikke kus veel liefs!!

• 20 Februari 2010 - 15:49

Nuun:

Wahahaha wat een muizig verhaal witte vrouw/groot kind hahahaha!!!!! Geweldig verhaal ik zit te schudden van het lachen achter de laptop! XX

• 20 Februari 2010 - 17:39

Uncle Alfaris:

Astaganaga,
    hier nog één, die achter de pc zit en bijna krom ligt van het lachen......Tikus2..ahaieee

Jullie hebben natuurlijk een bepaalde aantrekkingskracht voor de mensen daar....en voor de tikus2....hahaha

Tis net of jullie in een mini dierentuin logeren...
    leuk tog....

Hoe is het met de " gewonden ", zijn ze alweer loops?

Tussen al het lekkers ( eten)door, denk aan overgewicht, wanneer jullie wéér terugkeren naar Nederland.....

Leuk,de belevenissen over het lesgeven....een bijzondere ervaring dunkt me....nou ja,Zoutelande een wereldstad...

Al met al weer een mooi verhaal.We zijn weer op de hoogte.

Hormat dan salaam.

Btw, bedoelen ze niet, nona
    manis ipv nona putih....haha

• 20 Februari 2010 - 19:41

Lisanne:

Hela Karr, Weer een leuk verhaal om te lezen! Super leuke foto's ook. Je hebt weer een berg meegemaakt...:) hoe is het met kim? is ze alweer helemaal opgeknapt? fijn dat jullie een huis hebben. Ben weer benieuwd naar jullie volgende verhaal. xxx

• 20 Februari 2010 - 21:02

E-jin :

Schitterend om jouw verhalen te lezen, Karlien. Zo herkenbaar en vooral ook lachwekkend! Doe je de groetjes aan onze familie (Onja, zusjes van oma Wil, oom Junico enz). Geniet er nog maar van, en doe voorzichtig. liefs, e-jin asd.

• 21 Februari 2010 - 10:04

Tante Debora:

ha Karlien, wat een leuke verhalen! je beleven daar veel op Ambon! gelukkig hebben je nu onderdak, met muizen! Ik zou geen oog dicht doen in bed! Kheb het niet op al die beesjes! Maar het kan de pret niet drukken toch? Geniet van je stage op school en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal. groetjes van je tante Debora en de rest. ga nu naar Oma en Opa om de koffie, groetjes

• 21 Februari 2010 - 12:37

Tam:

Hey witte vrouw!

Hahaha wat heb ik gelachen om je verhaal. Echt vies die muizen, ik zou ook helemaal gek worden bah! Gelukkig gaat het jullie nu wat beter af dan in het begin.. Geniet er nog maar van, want voordat je het weet is het weer voorbij! Doe je de groetjes aan Ori?

Kus

• 21 Februari 2010 - 15:11

Rian:

Karrrr!
    Hahaha machtig wat een mooi verhaal weer! Lekker hoor die muizen;-) Ze zijn banger van jullie dan dat jullie van moeten zijn moet je maar denken! Geen last van kakkerlakken? Want dat hadden wij in Suri, vond ik nog smeriger... Maar snap dat je je niet echt prettig voelt als ze je bed in kruipen... Nou sterkte ermee!
    Ik mail je van de week wel weer...nu lekker vakantie dus alle tijd om te mailen! Heb weer vanalles.. Laterrrrrrr xxx

• 23 Februari 2010 - 21:33

Jessica:

He Kar,
    Nou hier eindelijk een berichtje van mij. Het duude even. Maar heb nu internet dus hoop je verhalen een beetje te kunnen volgen. (ondanks ik natuurlijk niet zo veel op de pc zit) Maar wat een verhalen zeg pff lekker die beesten in huis. Tis maar goed dat ik daar niet zit;) Maar zo te zien hebben jullie al een hoop meegemaakt. En t zal ok t laatste niet zijn. Nou geniet ervan en succes met je huisdieren he... Groetjes x

• 26 Februari 2010 - 12:53

Christa En Anne :

kootjeee!!!

haha je verhalen over de mensen & ongedierte daar komen erg bekend voor ja! maar zo te horen heb je het goed naar je zin daar!
    wij zitten nu op bali, daar ging jij ook nog naar toe toch?! het is hier echt genieeeeeeten!!! haha dat heb je dan nog in het vooruitzicht ;)!
    ik denk dat het er niet meer van gaat komen om nog naar ambon te gaan, we hebben het hier echt naar ons zin, en gaan nog naar de gili islands.. tenzij ik de loterij win, sta ik toch echt over 3 weekjes alweer op schiphol!
    jij nog heel veel plezier!
    kusjes christa

• 26 Februari 2010 - 14:34

Marloes :

Jeetje muizen en ratten! Dat is nog veel erger dan een salamander in je appartement!( In Amerika) Heel veel plezier nog! xx