Al een beetje meer gewend.. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karlien Roelse - WaarBenJij.nu Al een beetje meer gewend.. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karlien Roelse - WaarBenJij.nu

Al een beetje meer gewend..

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karlien

08 Februari 2010 | Indonesië, Batavia

Na 2 nachten te hebben geslapen in een kleine kamer zonder raam, wat toch ook wel zijn voordeel heeft want het is lekker donker, zit ik nu dit berichtje te typen in een mooi hotel vlakbij ons krakkemikkig hotel.
In dit Amans hotel hebben ze namelijk draadloos internet en nog gratis ook! Alleen even een drankje bestellen en je zit er op.
Veel hotels hebben internet, maar ze zijn ook 9 van de 10 keer kapot.

Gisteren dus ons eerste ontbijt. Ze kwamen expres vragen of we brood wilden, JA! werd er luid gereageerd, toen nog afwachten wat voor brood het was. We hadden al ondervonden dat het zoet is. We kregen er veel boter en een beetje jam op. Niet heel smakelijk. Ook kregen we verse jus, geperst van zoete sinaasappelen, wel heel lekker.
Zaterdag hebben we de tante van Zico (vriend van Oriana) ontmoet, we wilden haar vragen of ze ons kon helpen met het zoeken van een huis. Nu blijkt dat ze een huis wist, maar dat de bevolking hier niets voor ons mag regelen omdat wij onder toezicht staan van de burgemeester. Tante Paulien, die hier nu woont en in Nederland is opgegroeid, werkt voor die burgemeester en zo staan wij dus ook onder haar toezicht.
Zij zou dus het één en ander voor ons moeten regelen.
Zonet hebben we te horen gekregen dat we morgen naar een huis gaan kijken in Karan Panjang, dus dat is goed nieuws. Dit ligt ongeveer 3 km. uit Ambon stad. Nu nog afwachten wat we tegen komen want er is ook al verteld dat het geen inboedel heeft……. Jullie horen ervan.

Gisteren hadden we zin om naar het strand! En Ibu Irene en Mr. Donald hebben ons gebracht naar Natsepa beach. Echt een heel mooi strand, blauwe zee en lekker warm. Het is niet echt een strand waar je gaat liggen op je badhanddoek en gaat bruinen. Alle kinderen zwemmen/spelen in de zee terwijl de ouders wachten bij één van de soort kraampjes die langs het strand staan. Een nicht van Oriana dr vader heeft daar ook zo’n kraampje. Dus wij gingen lekker daar zitten. We kregen meteen een roze soort ijsje met kokos erin en later hebben we Rujak gegeten. Vers fruit met een heerlijk sausje en nootjes.
Tussen het ijsje en de Rujak door hebben we lekker gezwommen. Dit mocht niet in bikini want dat zijn ze hier niet gewend, dus hebben we over onze bikini een shirtje en een broekje getrokken.
Meteen werden we omringd door de mensen en kinderen die in de zee waren. Eerst even de kat uit de boom gekeken en toen gingen ze tegen ons kletsen. En hebben we met een bal over gegooid enz. Was echt leuk om zo de mensen beter te leren kennen.
Natsepa beach is echt een plek waar we nog veel gaan komen!

Ook mijn eerste geroosterde vis met ogen heb ik op, natuurlijk niet de ogen opgegeten maar ze zaten er nog wel aan. Was erg lekker alleen een beetje pittig haha. De volgende keer dat we vis gingen eten hebben we het zonder de sambal besteld, ze lachten ons allemaal uit. Maar de vis is echt lekker en vers!
’s Avonds nog een spelletje gedaan met Kim en Oriana en pas laat geslapen, zit toch nog niet helemaal in het ritme.

Vanochtend hadden we weer verse jus besteld maar deze keer kregen sommigen het warm! Ze hadden het opgewarmd?! Bah.. Toch schijnt het hier de gewoonte te zijn. Samen met Kim had ik nog niet gekregen dus wij hebben snel gezegd dat we het koud wilden haha!
Daarna zijn we voor het eerst naar onze stageschool geweest! Deze school SD dua. Echt een leuke school, heel veel planten en groen, zelfs een composthoop dat hebben we niet eens in Nederland. Ze zijn hier natuurlijk erg met het milieu bezig omdat er ook riviertjes zijn die vol met plastic liggen net als op straat. Ze zijn niet gewend om afval te scheiden en hebben ook geen idee waarom ze dat zouden doen.
Het is de bedoeling dat we op 4 verschillende scholen gaan stage lopen. Deze week wordt het de SD dua, volgende week iets met een nr. 14, die week erna naar nog een school en de 4e week naar een school waar ze allemaal Engels praten. Ik ben alleen de namen van de scholen even vergeten.
Zo rouleren we dus komen we 3 weken op de 1e school 3 weken op de 2e enz.
De kindjes zijn ook zo lief maar het onderwijs is echt heeeeeeeeeeel anders dan bij ons. Toen wij binnenstapten was opeens iedereen en stil en gingen ze voor ons klappen enzo. Later hebben we allemaal apart even meegekeken in een klas. Ik met Oriana in first grade, dus groep 3. Nou toen zagen we even heel wat anders. De leerkracht schreeuwt ongeveer over alle kinderen heen. Niemand let op, ze dagen elkaar uit, maken vliegtuigjes van hun papier. Dan gaat de leerkracht nog harder schreeuwen en als het dan niet stil is krijgen ze een tik.
Wij hebben ongeveer een uur in die klas gezeten en ze hebben werkelijk één liedje gezongen. Op het deuntje van vader Jacob maar dan met verschillende fruitsoorten. Was leuk om te horen!
Verder was er één jongetje stout geweest en de leerkracht ging er ongeveer een halfuur over door. Dus nog niet veel gezien. De leerkrachten spreken ook geen Engels dus ik ben erg benieuwd hoe we dit gaan aanpakken.
Het is de bedoeling dat we op maandag kennis maken met de kinderen en observeren hoe er les wordt gegeven. Op dinsdag geven wij aan 2 klassen Engels, op woensdag geven we aan 2 klassen milieu educatie en donderdag 2 lessen Nederlands. Op vrijdag is het de bedoeling om naar scholen te gaan kijken die niet binnen deze “vereniging” vallen, om te vergelijken met elkaar.
We lopen stage van 9 tot 12 en eten dan met alle guru’s (leerkrachten) samen. Ik heb al heel wat rijst op…..

Morgen ochtend gaan we dus kijken voor dat huis, dan stage lopen dan naar Amplaz, het winkelcentrum en hopelijk verhuizen! Maar dat zal nog wel even duren. Verder verplaatsen we ons met betjaks (goed geschreven?) en af en toe worden we gebracht en opgehaald door mr. Donald en Ibu Ireen

Hier laat ik het even bij anders wordt het wel heel lang. Ik probeer wat foto’s op Picasa te zetten of op mijn hyves, dat laat ik nog weten want ik weet niet of het lang duurt om te laden.

Ik heb trouwens enorm veel last van muggenbulten, iemand nog tips? Want dat deet helpt voor geen ….

Trouwens in onze stageschool hangen allemaal bordjes met een wijze les erop. Hieronder volgen er een paar..

Kata ‘TIDAK BISA’ hanya ada dalam kamus orang orang tolol
=
The word ‘CAN NOT’ only exist in the dictionary of stupid people

Jang perna menyerah
=
Never give up

• 08 Februari 2010 - 12:28

Jacqueline:

Ha karlien, wat betreft muggenspul: je moet kopen wat ze daar in de winkels hebben. Dat helpt het beste!
    Gr. Jacqueline

• 08 Februari 2010 - 15:36

Marloes :

Eey Karlien,

Leuk om jouw verhaal ook te lezen. Ik volg Irene ook al. Heel veel plezier daar, geniet ervan! Ik ben super jaloersssss

• 08 Februari 2010 - 16:11

Yolande:

Hooooi Kar,

Hihi wat een gedoe allemaal met jullie verblijf... Ben benieuwd hoe het op de scholen is! Je verhaaltjes zijn echt leuk om te lezen!

XXX Yo

• 08 Februari 2010 - 18:42

An:

Lieve klien! Leuk om al je verhalen te lezen! Je kan echt nog veel op internet!Hoop voor jullie dat jullie snel een huis vinden! Hier in uutje nog steeds alles zo z'n gangetje.. ik hoef deze maand en de maand mrt nog maar te werken en dan ga ik ook al weg! Geniet ervan meid!

Liefs, kus An.

• 08 Februari 2010 - 18:42

Oom Alfaris:

• 08 Februari 2010 - 18:45

O Alfaris:

• 08 Februari 2010 - 18:48

Rian:

Hee Kar!
    Pfff wat een belevenissen allemaal! Leuk om te lezen joh.. Hopelijk snel een huis! En een adres, kunnen we je es een kaartje sturen haha xxx

• 08 Februari 2010 - 19:04

O Alfaris:

• 08 Februari 2010 - 23:09

Kishje:

Hey!!!

Oh oh oh, wat een spannende verhalen zeg!!!!
    Gelukkig zie ik aan je foto's dat je je wel vermaakt daar.
    We horen je later weer!!

Dikke kus uit barneveld!!

• 09 Februari 2010 - 14:11

Fransgall:

Karlieen, wat een verhaal..
    lekker lang en leuk om te lezen, stel je eens voor dat er op het HZ zo werd les gegeven, haha.....

nou ik heb je fotos ook even gezien en heb gelijk weer zin om naar Ambon te gaan..maarja, voorlopig houden je verhalen me even zoet.

veel plezier in Amplaz, je heb er ook een soort 'Carrousel', als je echt niks in je maat kunt vinden, hihi!!

kuss fransgall

p.s: bedankt voor de wijze lessen

• 09 Februari 2010 - 15:35

Karlienos:

We volgen je :) leuk om alles te lezen ;-)

En je weet als ze niet luisteren gewoon een tik geven :P haha

Amatootjes Mario

• 09 Februari 2010 - 18:28

Janine:

Karlientje, wat leuk om je verhalen te lezen!!! Spannend allemaal hoor!!! We missen je nu al hoor!!! Veel plezier nog!! xxxxx van ons

• 10 Februari 2010 - 16:24

Uncle:

eej Kaatje, heb net julie krabbel gelezen op hyves,maar wie heb je nu ontmoet en van wie is die krabbel dan ?
    Kon uncle effe niet volgen...maar in ieder geval leuk hè..
    en zo ver huis en eigenlijk ook niet,want je komt er gewoon bekenden tegen hahaha...

• 10 Februari 2010 - 16:40

Uncle:

Adooo,Kaatje udah makan rujak,enak pascali tu...
    Mario saja belum maken rujak,cuma shoarma atau spareribs...ahaiee
    Bigimana tu Mario, bilang
    par Karlien klo anak2 tidak mau dengar pukul sa...tidak bisa toh Mario...Aneh..

• 10 Februari 2010 - 16:41

WG:

He K,

Zo te zien vermaak je jezelf wel. Veel plezier daar. Hier sneeuwt het en is het koud! Gr

• 10 Februari 2010 - 17:23

Nuun:

Heel leuk om je verhalen te lezen ka, ga zo door!

Succes met het vinden van een huis en je culinaire ontdekkingen....

• 11 Februari 2010 - 18:19

Lisanne:

Heyy Klien,

Super leuk om je verhalen te lezen. Hoe een andere cultuur dat dan is hé..echt ongelofelijk..je zal je ogen uitkijken, maar geniet er maar van! En in mexico was deet ook geen goede bescherming, wij hadden daar een spulletje gekocht en dat hielp perfect. De muggen daar reageren op andere stoffen..dus je vind daar vast snel een lokaal spray'tje of zalfje wat wel werkt.

liefs, lies